Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Frallor, tvättmaskiner och motorsågar

Kategori: Allmänt

Blir ett fasligt borkigt inlägg det här, ska försöka få med allt som jag lovat!

Vi börjar med den smarta lösningen på tvättmaskin/torktumlare som jag såg på Bygma i onsdags. Eller ja, nu tror ju ni att jag typ sett en självtvättande maskin som sen fälls in i väggen när man inte använder den, men riktigt såååå smart är det inte! Fast nu fick jag nåt att fundera på :)


Tadaa! Förvaring under och bänk uppepå, jag är intresserad :)

Hittade även det här kaklet


som jag tyckte var lite ballt! Vill inte ha svart i duschen men kanske bakom badkaret på övervåningen eller nåt... Äh, vi får se helt enkelt... Hittar ju snygga saker heeeela tiden :)

Häromdagen bakade jag frallor med ett helt eget recept som jag hittade på medans jag bakade. Och de blev jättegoda! Så om ni vill baka dessa
 

små härligheter kommer nu receptet! Inom (parantes) står måtten för glutenfritt.

50 gram jäst
5 dl ljummet vatten
25 gram rumsvarmt SMÖR i tärningar
0,5 msk salt
1 msk sirap (om man inte tål glukossirap kan man ta honung istället)
1 dl grovt rågmjöl (1 dl grov sempers grov mix)
2 dl grahamsmjöl
1 msk rågkross (1 msk linfrön)
7 dl vetemjöl special (cirka 5-6 dl sempers mix)
(fiberhusk)

Smula jästen, på med vatten och i med smör, sirap och salt. Rör ihop ordentligt och tillsätt sen de torra ingredienserna. Arbeta degen minst 10 minuter i maskin eller motsvarande för hand, låt jäsa cirka 40 min. Rulla frallor och lägg på en plåt, låt jäsa cirka 20-30 min. Strö på rågmjöl eller mix och skjuts in i ugnen på 250 grader i cirka 10-15 minuter.

Glutenfritt: Häll i nån tesked fiberhusk och låt det svälla med vatten och jäst några minuter innan man kör i resten av ingredienserna. När man rullar får man ha ordentligt med mix på händerna då degen är rätt lös.

Annars då? Jo tack bara bra :) Pojkarna är precis utanför dörren och försöker dra igång vår nyinköpta motorsåg, låter som att det går lite sådär... Men skam den som ger sig!

J&E var här och åt frukost både igår och idag och idag hade jag gjort samma surdeg som förra helgen. Tänkte liksom bjuda på lite gott nybakt sådär på morgonkvisten... Jo hejdu Kerstin, degklump deluxe! Blev bara fel allting tror jag med mått och jäsning och sånt där annat brödviktigt... S. säger att han kommer äta upp det men det tror jag inte jag kan utsätta honom för. Och slänger jag ut det på gräsmattan kommer jag bli åtalad för "vållande till tarmvred för pippifågel". Nä, bara ta nya tag och fortsätta försöka! Vi hade frallor kvar som tur var ;)

Igår löste vi in våran julklapp som vi köpt till varandra i typ september ;) Robert Gustafsson på Cirkus! Stark 3 av 5. Man kan säga att alla var där ;) Efter det gick vi på Griffins Steakhouse, lyckades knipa ett bord för två precis när de fått ett återbud och fick ett kanonbord :D

Om ni inte varit där - GÅ!


S. har sjunkit ner i en av de grymt sköna fåtöljerna, paltkoman är ett faktum efter maten kan jag lova :D


Jag inspekterar menyn! Den är lite lurig serni, man får kolla några gånger innan man verkligen läst igenom den. Min förrätt t.ex hittade jag under "smått och gott" eller nåt sånt, inte under förrätterna.. Lurigt som sagt! ;)

Jag åt


rökta räkor med aioli och nån annan kräm som jag inte vet vad det var och inte kom jag ihåg att fråga heller men skit samma för den var hur god som helst!

S. körde på

tonfisk med något annat på, väldigt gott!

Till varmrätt körde jag på *surprise*


LAMM! My favourite :D S. lyckades jag inte få nåt kort på, entrecote blev det för honom!

Och det är så gulligt för man får välja potatis och jag som älskar potatismos tog såklart mandelpotatispurén

och då får man den i en sån här gullig liten form :) Sen är det bea till och vi tog in tryffelkräm också, ett tips! Jag som vanligtvis inte är särskilt förtjust i varken bea eller tryffel.. Eh, eller jo på Griffins är jag visst det ;)

Sen klämde vi självklart en efterrätt också! Griffins paraddessert - banana split!


Come to mama! ;)


Friterad banan, bananchips, skivad banan, vaniljglass, grädde, banansorbet/glass, maränger, chokladsås, kolasås och såna där mandelmassebär.. De åt vi inte men hey, dekoration måste man ju ha!

We lööööve Griffins!

Motorsågen gick igång nu så lite snabb lunch innan "vi" ska åka bort och testa på ett träd... D.v.s S. & J. ska prova och jag åker mest med för syns skull ;)

Puss & kram!