Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Regn och recept

Kategori: Allmänt

God eftermiddag! ;)
Äntligen blev det ett litet uppehåll i regnandet, har öst ner sen jag skrev igår...!
Var bort till huset förut och upptäckte att våran takpapp inte är sådär superbra på vissa ställen!


Gör inte så mycket men otroligt stöööörigt!

Vägen nedanför oss pallade inte precis vattenmängden heller...


;)

Huset är nu iaf färdigmålat!


Vi blev väldigt nöjda med nyansen, var lite nervöst innan man ser på riktigt! Ett färgprov på 2x2 mm är inte så mycket att bilda sig en uppfattning på, men det blev sketabra :) Sen blir det vita knutar, foder och vindskivor plus att dörrarna är vita :)

Maten då hörni? Jodå, jag har ätit de senaste dagarna också så ni ska få lite tips :)

I fredags tog jag en lååånglunch och gasade hem till fina U. som jag jobbade en del med på den gamla goda tiden när moi var en tvättäkta soc-kärring! U. var polischef så man kan säga att vi hade "litegrann" med varann att göra ;) Hon och hennes man har precis flyttat in i ett nytt hus som är så likt vårat att det är kusligt :D Vi har ungefär exakt samma smak! Väry nice, tankade lite inspiration på bland annat badrum och kyl och frys.. U know me - inge blyg här inte! Provöppnade och kände lite på frysfacken ;)

U. hade svängt ihop en grymt god sallad som vi kunde sitta ute och njuta av!


Räkor, salladsmix, gurka, avocado, sugar snaps, tomat, rödlök, getost och sen var det nåt mer som jag inte minns - hursom så var det gudagott! Osså lite balsamico på :)  Åt två stora tallrikar innan människan kläcker ur sig att det är efterrätt också haha!

Också väldigt smarrigt - och enkelt!


Citronfromage med färska hallon :D

Sen var det bara tillbaks till gruvan igen men nu när jag upptäckt hur fort det gick att köra dit lär jag bjuda in min själv på fler luncher :) Tack vännen!

Igår gjorde jag kardemummakryddade äppel- och rabarberknyten till efterrätt här hemma, jag är ju en riktig sucker för smördeg och eftersom vädret var så ruggigt så kändes en rejäl portion lämplig ;)



4 port:
1 ark tinad smördeg
2-3 äpplen (jag hade jättestora, har man mindre får man ta tre)
1-2 rabarberstjälkar
smör
socker
kanel
kardemumma
1 ägg

Tärna äpplen och rabarber i bitar, stek de mjuka i smör med socker, kanel och kardemumma. Höfta och smaka av - frukten ska bli lagom mjuk. Skär smördegen i 4 plattor och fördela frukten uppepå, pensla kanterna med ägg och tvinna ihop, pensla med ägg uppepå också.
In i ugnen cirka 10-15 minuter på 200 grader, har du varmluft så använd det :)
Servera med vaniljglass!


Öppnat knyte! Kom på nu när jag skriver att det nog är gott med mandelmassa i också... Får prova det!

I veckan ska taket på och nästa vecka kommer fönstrena, så utvändigt hoppas vi på att vara klara inom en överskådlig framtid :)

Puss & kram!