Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Blåbärssymfoni!

Kategori: Allmänt

Hallå ja!

18:48 och + 16 grader i skuggan, I like! :D

Har en vilkväll från bygget, jag måste sätta mig och rodda ihop pris på kök från IKEA för att se vad vi landar på, vi har ju funderat på ett Marbodalkök men nu när lilla kampanjen är slut så åkte priset upp 40-50%... Och eftersom jag inte hittade en miljon under sängen imorse heller så blir det nog IKEA, eller KVIK, vi få la se!

På valborg så snodde jag ihop en sjukt enkel dessert som ni ska få recept på, nu hade jag frysta blåbär och det funkade men det blir definitivt snyggare med färska.

Blåbärssymfoni:

2 färdigköpta marängbottnar
(självklart får ni göra egna om ni känner för det men det receptet orkar jag inte skriva så det får ni googla, jag övervägde inte ens att göra egna den här gången - nån måtta får det vara! ;))

Lägg ut en marängbotten på ett fat med lite mascarpone under så glider det inte runt.

Gör en kräm på:

2 dl vispgrädde (blir det 3 är inte det så noga)
1 burk mascarpone
Saften av 0,5-1 citron (smaka) och skalet av hela citronen
250 g blåbär (spara 50 g till garnering)
1 dl socker 

Vispa grädden och joxa ihop allt till en smet, bre på på första lagret och sen på med andra marängbotten och på med resten av smeten runt om. Garnera med blåbär och riven choklad - vit eller mörk spelar ingen roll!


Klart - plättlätt och väldigt gott :)


Nu ska jag gå en rond mot IKEA köksplaneringsprogram, känns som att jag börjar behärska det vid det här laget ;)

Puss & kram!