Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Rågsurbröd med valnötter

Kategori:

Nu kommer receptet på brödet jag bakade häromdagen! Jag använde rågsur och den måste man ju börja med 4 dagar innan om man gör egen, annars köper man färdig på burk! Såhär gjorde jag min: Dag 1 blandar jag 2 dl vatten, 2,5 dl rågmjöl (gärna Saltå kvarn) och 1 msk honung. Rör ihop och låt stå i en bunke i rumstemperatur i 2 dygn, täck med plastfolie. Dag 3 blandar man i 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl och dag 4 blandar man i 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl igen. Sen får den stå ett dygn till och gotta till sig :-) Så om man vill äta till lördagsfrukost börjar man med surdegen på måndagen! När det är dags att baka så tar man då 30 g färsk jäst, 6 dl ljummet vatten, 2,5 msk salt, 2 msk honung och knappt 1,5 dl av surdegen. Blanda ihop i den ordningen i en bunke och tillsätt sen 6 dl rågsikt, 2 dl rågmjöl och 4,5-6 dl vetemjöl special lite i taget. Knåda degen i maskin cirka 10 minuter och tillsätt sedan 100 gram grovt hackade valnötter och ett skalat och tärnat äpple. Låt degen jäsa 1,5 timme, ta sen ut degen och lägg över på en mjölad skärbräda. Tvinna ändarna och och jäs 1,5 timme till. Sätt ugnen på 250 grader och vänd över bröden på en plåt, snitta ytan och in i ugnen! Släng in en dl vatten och stäng luckan - sänk värmen till 220 och grädda typ 30 minuter. Sen är det bara att låta det svalna :-) Och så lilla tipset för att slippa segt surdegsbröd: vira in brödet ordentligt i en kökshandduk, det håller typ 1,5 dygn :-) Puss & kram!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: