Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Gooodaste kakorna!

Kategori: Allmänt

Godmorgon! Sorry för dålig bloggning igår, vi tittade på "Lincoln" och gick och la oss i tid... Alltså i väldans tid... Typ 9-månadersbebis tid ;-) Men här kommer iaf receptet på vita chokladhavrekakor (24 kakor), som en av mina 9:or hade bakat till tjejgruppen i torsdags!
125 g osaltat smör, rumstempererat 2,5 dl strösocker (jag brukar använda en aning mindre)
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
3 krm bikarbonat
3 krm bakpulver
2 krm salt
1,5 dl havregryn
225 g hackad vid choklad (häll inte i allt på en gång, ibland är 225 g för mycket)

Värm ugnen till 200 C (175 om det är varmluftsugn). Vispa smör och strösocker luftigt, tillsätt ägg och vaniljsocker. Blanda samman de torra ingredienserna i en annan bunke och vänd sedan ner dem i smörsmeten tillsammans med choklad hacket.

Forma små bollar och lägg dem på bakplåts beklädda ugnsplåtar med 5 cm mellanrum. Tryck ut bollarna och grädda dem sedan i 8-10 min. låt svalna fem minuter på plåtarna innan du lyfter över dem på galler.

Förvara i lufttät burk i upp till 5 dagar (en vecka går jättebra) sen börjar de bli lite mjuka. Om man vill spara dem längre går det jätte bra att frysa in :-) Testa - ni kommer inte att bli besvikna! Nu ska jag fixa lite frulle innan det är dags att fara till stallet, sen tror jag det är dags att göra ett ryck med utemöblerna... Puss & kram!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: