Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Pulled chicken

Kategori: Allmänt

Idag testade vi det äntligen - pulled chicken! Går liksom lite fortare än pulled pork så det var perfekt på en fredag, cirka , i ugn på 100 grader så var det klart :) Gjorde en marinad på ungefär
2 dl matolja
1 msk mörkt muscovadosocker
2 msk flytande honung
5 msk HP-sås
1 msk liquid smoke
3-4 msk tomatpuré
1 msk kycklingfond
Salt, peppar, vitlökssalt, chiliflakes
Sen var det bara att hälla i en form över kycklingfiléer och skjuta in i ugnen så skötte den sig själv sen :)
När det var klart tog jag ut formen, la upp filéerna på ett fat och hällde upp såsen i en skål och redde av den lite. Är det mycket olja kan man hälla bort lite av det som lägger sig på toppen. Sen la jag tillbaka filéerna i formen och trasade sönder de med två gafflar, sen på med lite sås igen (resten vid sidan av). Glömde helt bort att fota md alla tillbehör men vi körde på lite tacostyle med guacamole, salsa, grönsaker etc. Och idag blev jag så sugen på ostrullar så jag var tvungen att göra några :) Mosa bara feta eller getost med lite olivolja och creme fraiche och peppar samt mynta till ett klet. Lägg på en liten klick på ett halvt ark filodeg och rulla ihop
"Fritera" i lite olja, jag tar bara så att de är till hälften, sen vänder jag på dem efter en stund. Låt de rinna av och sen är det klart att äta :)
Ingen fara om de spricker lite :) Om vi orkar ska jag slänga ihop nån efterrätt, återkommer med det isåfall :) Hoppas ni alla får en skön fredagskväll! Puss & kram!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: