Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Äppelkaka och soppa

Kategori: Allmänt

Jag hann med båda ;) Både läste och bakade, dock inte samtidigt! Jag gjorde en enkel äppelkaka till jobbet imorrn, var tvungen att hitta nåt laktosfritt så då fick morotskakan stryka på foten...
Nåt av det godaste jag vet - äpplen stekta i smör, kanel, råsocker och kardemumma :) Stekte de tills de fortfarande hade lite tuggmotstånd kvar och så fick de svalna. Sen gjorde jag en enkel sockerkaka efter Leilas recept på 
3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Vispa ihop tills det blir pösigt
 
50 gram smör
1 dl mjölk
Smält smöret och häll ner mjölken, häll i allt i äggblandningen
 
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Rör ihop och vänd ner i smeten. Häll i en bröad form och lägg äpplena ovanpå, mönster eller inte är valfritt :) Jag pudrade över lite kanel, pärlsocker och kademumma även på toppen. Grädda på 175 grader varmluft i cirka 20-30 minuter
Servera med lite grädde eller vaniljsås, eller blanda båda = godaste som finns!
Vi har totalt nötförbud på jobbet, annars hade jag nog rivit ner lite mandelmassa i smeten också :)
Till middag blev det soppa, har gjort en variant på den förut fast då hade jag paprika. Idag la jag 5 stycken delade och urkärnade tomater, 1 halv vitlöks"klase" delad på mitten, 1 delad rödlök i en form och ringlade över olivolja. Kör i ugn på 200 grader cirka 25 minuter. Koka upp ungefär 3 dl vatten och lägg ner en grönsaksbuljongtärning. Ta ut plåten och lägg över grönsakerna i vattnet, skala vitlöken. Kör med stavmixer och smaka av med salt, peppar, timjan och oregano. Stek krutonger och halloumiost till - middag! Idag tog S. fram oliver som vi la på också, jättegott!
Nu ska vi premiära ett avsnitt av "Bron" och hoppas på att den är lika bra som alla säger, vi behöver en ny serie :) Puss & kram!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: