Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Kalvbiffar och bak

Kategori: Allmänt

Hej! Nu har vi varit hemma ett par timmar och pysslat med vanliga dödliga ting ;) S. har fått upp tv:n i träningsrummet
Visst blev det fint? ;) Hehe, ska fixa sladden lite snyggare nåndag! Nu kan jag streama upp yogan via Youtube på Chromecasten, så himlarns smidigt! Jag roade mig med att baka, köpte Manitoba Cream för första gången och jag får faktiskt ge det points i att det blir luftigare bröd! Jag & mamma pratade för ett tag sen om man måste ha recept eller inte för att baka bröd, jag hävdar med bestämdhet att man inte behöver det. Idag hittade jag på allt eftersom, blev dessa mått: 50 gram jäst, 6 dl vatten - vispa ut jästen. Skit i att hålla på och känna om det är 37 grader, det går lika bra med 33 eller vad kallare, huvudsaken är att det inte är ÖVER 37 grader. 
Sen hade jag i 0,5 dl rapsolja, 0,5 msk salt, 2 msk solroskärnor, 2 msk rågkross, 1 msk linfrön, 1 dl grovt rågmjöl, 1 dl grahamsmjöl och cirka 7 dl manitoba cream. Den ska vara väldigt lös. Degen fick gå cirka 20 minuter i maskin och sen jäsa 1 timme under duk, sen la jag ut som frallor på en plåt och så fick det jäsa 30 min till. Slå på ugnen efter 30 min på 240 grader varmluft och grädda de i cirka 10 minuter. Tog inga bilder när de var klara men blev väldigt luftiga och goda :)
Mina "skafferiskåp" ser för tillfället ut såhär, så ni som tror att bara för att man har nybyggt kök så är allt i fina räta rader...
Think again ;) Ska ta tag i det där också "nåndag" :) Till middag idag gjorde jag kalvbiffar, mums! Och superenkelt! Låt lite ströbröd svälla i grädde eller mjölk eller vatten beroende på vad man föredrar, cirka 0,5 dl ströbröd och 1 dl vätska till 500 gram färs. Hacka/riv en gul lök, lägg ner kalvfärs och 1 ägg. Salta, peppra och strö över lite lite muskot. Häll i nån msk persilja och riv över cirka 0,75 dl parmesanost.
Blanda ihop allt ordentligt med händerna och stek på båda sidor. Idag hade vi klassisk gräddsås, kokt potatis och honungsslungade morötter till - det är alltså kokta morötter som man häller av vattnet på och sen ringlar lite honung över :)
Den färgglade hade nog haft ärtor också men ni vet nog min inställning till de små sakerna vid det här laget så, nä! Gött var det i vilket fall :) Nu ska vi se om vi hittar nån bra film att glo på, hoppas ni alla haft en bra helg :) Puss & kram!
 
 

Kommentarer

  • Pernilla säger:

    Vill verkligen flytta hem till dig 😋!

    2014-01-14 | 22:38:59

Kommentera inlägget här: