Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Gooodaste bullarna

Kategori: Allmänt

Hej! Imorse lämnade vi tillbaks barnen till deras päron och sen har vi haft en skön dag här hemma :) Jag kände för att baka nåt idag och tänkte först göra bullar men kom på att nånstans har jag sett ett recept på s.k philadelphiabullar som jag vela pröva! Förmodligen sist i världen med att baka dessa, verkar vara lika vanligt som kärleksmums :) Och det förstår jag, för fytusan få goda de är! Och snabba att baka, en ynka jäsning så var det klart :) Jag gjorde mina såhär:
 
150 gram smör (lägg undan 150 gram extra till fyllningen)
5 dl gammaldags ohomogeniserad mjölk
50 gram jäst för söta degar
1 dl strösocker
1,5 tsk malen kardemumma
Cirka 10-12 dl vetemjöl
 
Smält smöret och häll i mjölken. Smula jästen i en bunke och häll på blandningen. Häll på socker och kardemumma och mjölet lite i taget. Jag körde min 10 minuter i maskin, går ju lika bra att knåda för hand. Platta sen ut den i en långpanna med bakplåtspapper i botten och låt jäsa 30-45 minuter. Gör fyllningen under tiden:
 
150 gram rumsvarmt smör
200 gram philadelphiaost
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
 
Rör ihop allt till en smidig kräm. (I alla recept jag hittade skulle det vara florsocker i också men för det första hade jag slut på det och för det andra så tycker jag det blir så himla sött, så jag körde min egen variant. Men är du en sweettooth så häller du i nån dl floris också.) "Tumma" degen i ett jämnt mönster och lägg på en klick fyllning i varje hål när degen jäst klart, pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda på 200 grader varmluft i cirka 15 min. Klart :)
Satte i oss ett antal rutor men nu har jag slängt in resten i frysen, perfekt att ta fram :)
I övrigt har S. gjort ett målningsryck med våra dörrsmygar
Koncentrationen på topp! :) Nu ropade han precis att det är klart så jag ska gå upp och inspektera ;) Ha en fin söndagskväll allihop! Puss & kram!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: