Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Knäckig äppelpaj

Kategori: Allmänt

Godkväll i stugorna! Hoppas ni all haft en fantastisk söndag :) Vi har tagit en softardag och fick undan lite utemöbler och löv, men annars har det varit lugnt. Gjorde en så sjukt god äppelkaka förut som jag måste dela med mig av - knäckig och seg som tusan!
Jag gjorde i en liten form idag, ska ni göra en vanlig 24-centimeters hade jag dubblat receptet:
Sätt ugnen på 200 C
1 stort äpple skuret i smala klyftor - lägg i botten på en form och pudra över kanel
Smält 75 gram smör i en kastrull och dra av från värmen. Blanda ner:
1,5 dl havregryn
0,5 dl strösocker
0,25-0,5 dl ljus sirap (inte så noga)
0,75 dl vetemjöl
Knappt 0,5 tsk bakpulver
1 msk mjölk
Rör runt allt till ett klet och häll över äpplet grädda i 20 minuter eller tills den är gyllene! Klart :)
Jag gillar min paj med glass - S. med grädde, en smaksak :)
Fast jag lovar att den är godast med glass ;) Och dösimpel att bara röra ihop - bara en sån sak! Nu ska jag salta potatisen och fixa kycklingen. Puss & kram!
 
 

Kommentarer

  • Helena säger:

    Hej! Ska det vara 1 maj mjölk i slutet av receptet? Jag måste prova göra denna den låter ju fantastiskt god!!😃
    Kram

    2014-10-28 | 09:46:42
  • Helena säger:

    Åhhhhhh jag blir tokig på rättstavningen!!! 1msk menar jag förstås ☺
    Kram

    2014-10-28 | 09:47:57

Kommentera inlägget här: