Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Crazy greek

Kategori: Allmänt

Hejhopp! Ikväll är vår sista kväll i stugan så vi körde lite kylskåpsrens till middag och det blev faktiskt supergott så jag skriver det här medans jag kommer ihåg 😉 Mest för mig själv men jag har förstått att ni uppskattar lite mattips ibland! Nästan lite höstig mat men briketterna var slut så grillning var svårt, fick bli spismat 😊 S. har döpt den till crazy greek så den får helt enkelt heta det! 
1 gul lök 
1 normalstor vitlöksklyfta 
Olivolja
Rött vin
Strösocker
1 frp finkrossade tomater med basilika 
Lite vatten
Salt, peppar, chilipulver, timjan, basilika 

Finhacka löken, fräs med pressad vitlök i olivolja. Dutta på knappt en halv dl rött vin som får koka in, sockra med cirka 1/2 tsk strösocker. Häll på resten av ingredienserna, kryddor kör jag ju alltid på känn så smaka er fram 😊 Låt puttra och  blanda sen ihop
500 gram blandfärs 
1 frp god fetaost 
1 tsk kalvfond 
Salt och peppar 
Till en smet (inge ströbröd eller ägg!) och platta ut till mindre biffar, lägg de direkt i tomatsåsen och låt de bli färdiga, tar cirka 15-20 minuter. Klart! Jag kokade ris till idag och hade tzatziki och vanlig gräddfil, är nog gott med klyftpotatis också men in the spirit of kylskåpsrens så blev det ris 😉 
Det var allt jag hade för ikväll, ska softa lite innan vi ska cykla ner och titta på årets första och sista solnedgång, denna sommaren har ju inte direkt varit så molnfri 😊 Puss & kram! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: