Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Solroslax med blomkålsgratäng

Kategori: Mat & bak

Hej! Alltså förlåt mig, men jag gjorde precis en sån sjukt god hittepårätt att jag måste skriva ner det bums innan jag glömmer 😊 Testa det här nåndag när ni känner för lax, kan vara en av de bästa rätterna jag hittat på - ever!
Hel laxsida delat i två - räcker till fyra pers 
Lägg i saltlag en kvart. Häll av och bred på ett tunt lager pesto, pressa över saften av två lime, salta och peppra. Lägg på ett lager med solrosfrön, ringla över olivolja och kör i ugn till 55-57 grader. 

Blomkålsgratäng:
Två små blomkålshuvuden eller ett stort. Köp ekologiskt om det finns - mycket mer smak! Dela i mindre buketter och lägg i en form.
Typ 10-12 kuber med fryst spenat
1 fetaost
3-4 dl vispgrädde 
Muskot, salt och peppar
Fräs spenaten, häll på grädden och kryddor. Smula ner fetan och häll över blomkålen. In i ugnen på 225 grader tills det bubblar och är göttigt. Klart! 
När jag skulle ta fina bilder var batteriet slut i kameran så ni får hålla tillgodo med mobilkameran 😊
Som sagt - sjuuukt gott 😋 Nu söndagskväll! Puss & kram!


Kommentarer


Kommentera inlägget här: