Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Varde ljus!

Kategori: Allmänt

Godmorgon! Eller god förmiddag kanske snarare :) Lovade ju att visa lampan som fått flytta in i vardagsrummet
 
Vincent från Clas Ohlson - 699 pix! Som hittat :) Har saknat en läslampa i hörnet. Och så ska ni få ett middagstips också! Och framförallt ett fisktips som jag fick av pappa: En kvart innan ni ska tillaga fisk i ugnen - lägg den i en form med 1 liter kallt vatten och 1 dl salt. Mycket fisk = dubbel sats. Sen häller ni bara bort vattnet och kör den som vanligt till 55 graders innertemp. Blev sååååå bra! Saftigt och mört :) Funkar på all fisk! Förra lördagen gjorde jag som sagt middag till oss fyra och det blev torskrygg med potatispuré och basilika-citronaioli med baconströssel. Mums säger jag bara! Fisken gör man som ovan, potatispuré är ju bara att koka potatis, smälta smör, lite mjölk och en frp creme fraiche (10 potatisar per frp ungefär brukar jag köra). Pressa potatisen när den är färdigkokt, rör ner kletet och krydda med salt och muskot. Aiolin gjorde jag på
2 äggulor,
1/2 msk dijonsenap,
1/2 msk vitvinsvinäger,
2 dl rapsolja
2 skalade och pressade vitlöksklyftor
1 näve finhackad basilika
Saften från en halv till en hel citron (smaka av)
Salt och nymalen svartpeppar
Mixa ihop allt utom basilikan och citronen till en jämn smet, smaka av och tillsätt basilika, rör ihop. Pressa ner citron och smaka tills du tycker det är en bra balans. 
Som tillbehör stekte jag bacon som du finhackar fint fint fint, och sen steker på rätt hårt. Låt rinna av på hushållspapper och strö över fisken tillsammans med skalade räkor och sparris. Jag stekte sparrisen lite snabbt i samma panna som baconen - gött :)
Sen är det bara att servera! Och eftersom det gick lite fort hann jag ta en tugga innan jag kom på att jag skulle fota till bloggen så ni får bortse från det ;)
Men ja, ni fattar :) Nu ska jag gå och tömma tvättmaskinen, hoppas ni alla har en fin lördag :) Puss & kram!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: