Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Innelördag, recept och bilder från kryssningen

Kategori: Allmänt

Nästan 1 km virke kommer det att gå åt till huset upplyste S. mig precis om.... Helt sinnessjukt när man tänker på det! Och då är det bara till stommen för väggarna, sen kommer bjälklag, takstolar och allt annat man behöver trä till... Blir nog som en tripp fram och tillbaka till Sundsvall innan huset är komplett ;)

Dagen har spenderats vid köksbordet, jag har gjort ett till försök att få till köket och tamejtusan om jag inte lyckades denna gång! Inte helt klart men lovar att visa skiss så fort vi är nära ett beslut. S. har räknat, skissat och allmänt stört sig på mig när jag kört allsång till Michael Bolton, Michael Jackson och diverse andra storheter på Spååtifaijern. Japp ni läste rätt, jag skrev Michael Bolton, ingen idé att ni testar synen, just my inre musiknörd som kryper ur sin håla!
Hann även med ett Zumbapass imorse när S. traskat iväg till gymmet så jag har gjort dagens goda gärning genom att underhålla ett antal förbipasserande när jag hoppade runt som en ekorre på speed. Burn that fat! :)

Igår blev det en hittepåpasta till middag som faktiskt blev jättegod så jag inviger härmed bloggens receptuppdaterande med den! Men alla mina recept är ju oftast höftade så det här med exakta måttangivelser kan ni glömma :) Jag skriver ut det men ni får smaka och känna efter, mina gissningar kan lika gärna vara helt åt skogen när det gäller fonden och sojan t.ex.

Igår var det bara vi två som åt och då räckte det, men till fler får man nog öka lite :)
1 fläskfilé
10-15 st färska champinjoner
1-2 lökar, schalotten eller gul spelar ingen roll, kanske några fler om du använder schalotten
1-2 msk sherry eller konjak (går bra utan men blir lite mer skjuts på smaken)
1 frp kvibille gräddädel 36 %
5 dl mellangrädde
1 msk soya
2 tsk kalvfond
1-2 msk torkade trattisar om du har att smula i
Salt och svartpeppar (hallå!)

Valfri pasta (jag körde på färsk igår, pappardelle är också gott till)

Putsa köttet och skär det sedan i cirka 5 cm långa strimlor, någon centimeter tjock. Lägg åt sidan. Skiva svampen och löken och fräs det i panna, svampen ska bli sådär halverad ni vet, häll på spriten och låt det koka in lite. Häll på grädden och smula ner osten, i med fond och soja och peppra, vänta med saltet tills osten smält ordentligt. Hade du trattisar så i med dom. Låt det koka ihop så det blir lite krämigt, smaka av. Lägg i köttet och sänk värmen så det inte kokar. Låt köttet ligga tills det blivit genomklart. Koka pastan under tiden och färdigt! Dags att käka! Släng på lite körsbärstomater eller nåt så det åtminstone verkar som att du bryr dig om kostcirkeln ;)
Skulle tagit en bild men hann liksom inte, vi var liiiite hungriga. Gjorde vitlöksbröd och tomat/mozzarellasallad till med citronolja, bara för att jag var sugen helt enkelt!

Ikväll har min bättre hälft önskat sig tacos och det var ungefär dit engagemangsnivån sträckte sig idag!

Någon önskade att jag skulle visa bilder från våran kryssning i somras och många har frågat om jag/vi skulle rekommendera det och det skulle vi absolut! Det är lite speciellt och det passar säkert inte alla men för oss var det perfekt :) Skulle kanske göra nån annan resa emellan men kan absolut tänka mig att åka igen.

Vi åkte med MSC och båten Magnifica, rutten var Venedig-Bari-Katakolon-Izmir-Istanbul-Dubrovnik-Venedig. Vi var borta i en vecka och åkte till Venedig lite tidigare så vi hade några dagar där innan.


Här är vi på väg ut från Venedig första dagen och den här gigantiska båten tog vägen genom kanalen ut i havet... Helt insane vad trångt det var, men häftigt! Vi hade bokat med balkong (tror det var cirka 2000:- extra) och det var värt varenda krona! Paret bredvid oss var gööötebåårgare :) Annars var det mycket italienare, amerikanare och norrmän faktiskt.


Att kunna gå ut på balkongen när man ville var väldigt skönt, men fick lite smått overklighetskänsla såna här kvällar... Väldigt rofyllt var det iaf :)


Eller, inte alltid rofyllt kanske... Tjejer, när ni fixat er och håret och så.. Gå INTE ut på balkongen för att ta kort... Hett tips bara ;) Det vill liksom inte ligga kvar då!


Båten när vi lagt till i Grekland, vi hade hytt på däck 10 och ganska nära fören.
Och för er som oroar er för sjögång, alltså du känner inte ens att du är på en båt! De är så stora och moderna så den går liksom helt lugnt :)


Hett tips är att inte missa båten, då får man liksom klättra ombord och man får även alla passagerares ilska/applåder riktat mot sig ;) Jag applåderade, just for the record! Och fotade som den skadeglada person jag är :)


Hytten med dubbelsäng (jag står på balkongen och fotar) och badrummet till vänster om dörren. Vet inte storleken men vi tyckte det var stort och badrummet är också bra i storlek med rejäl dusch och så.


En av poolerna i kvällsskrud :) Det tog ALDRIG slut på aktiviteter, sen kan man ju välja om man ville köra conga-train eller inte ;)

Lugnast och skönast var det längst bak (nä jag är ingen båtmänska så jag vet inte vad bak på en båt heter) , inga spejsade ledare som ville att man skulle delta i allsköns festliga aktiviteter ;)


Tvä kvällar var det "formal" så då var det bara att dra på sig fiiinkläderna och sippa champagne :)
Annars var det lugnt med kläder tycker jag, så länge man inte ser ut som en slampa är det okej ;)

Summa summarum, highly recommended!

That's all for now folks, ICA nästa :)

Puss & kram!

Kommentarer

  • annelie dunderhake säger:

    älskar detta foto!! så stolta och vackra!!!

    2011-11-12 | 17:33:44
  • Ulla Laiho säger:

    Har skrivit ut receptet - verkar smarrigt.



    Det där var en kusligt stor båt! Läste i en av Topis båt-tidningar att man gjort en "sjöbåt" - jag föredrar motsatsen, vad nu det är för något men jag förutsätter att den ligger på torra land.

    2011-11-14 | 20:20:02
    Bloggadress: http://www.minnatur.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: