Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Kotkompression, panel & morotskaka!

Kategori: Allmänt

Hej! Det här blir nog det spretigaste inlägget jag nånsin skrivit på bloggen, men har inte uppdaterat på länge och tänkte försöka få med allt. Först och främst ska jag skriva om det som hände i måndags kväll och är anledningen till att jag inte skriver förrns nu. Jag/vi känner att vi vill skriva det här för att slippa svara på samma frågor flera gånger och för att inte S. ska behöva tänka på det så mycket.

 I måndags kväll vid 19.30 så råkade S. ut för en olycka med vår 4-hjuling. Han åkte i ett grustag och upptäckte försent att backen var för brant, mer hann han inte reflektera över innan han tippar baklänges och får hela maskinen över sig. Den väger cirka 350 kilo och han fastnade under. På nåt vis så kommer han loss och kan ringa till Micke som åker upp och hämtar honom. Jag hade, såklart, av alla j*vla kvällar avslutningsmiddag på jobbet och kollar inte min mobil förrän 22:00. Då fick jag reda på vad som hänt och for direkt till SöS.

Ett stycke felvänd 4-hjuling


S. hade precis blivit röntgad när jag kom och sen gick det faktiskt rätt fort, tack och lov! Summa summarum av detta så har S. nu en kotkompression på nedersta kotan och får inte lyfta "tungt" på 2 månader. Vad tungt innebär är inte helt solklart än, han kommer att få åka tillbaka och förmodligen få en korsett och ska sen på återbesök nästa vecka, så får vi se vad de säger.

Inte på nåt vis optimalt men det känns helt oväsentligt i sammanhanget, då faktum är att det hade kunnat sluta mycket mycket värre. Shit happens kan man säga, men det kommer att fixa sig. Vi har ju en helt fantastisk familj som ställer upp i alla väder och som slöt upp med hjälp på två röda! Vi kämpar på, jag får stå för bärandet och tjatandet, och S. för arbetsledandet ;) Så nu vet ni alla hur det ligger till, vi kommer med all säkerhet att behöva be om hjälp med fönsterinsättning so be afraid, be very afraid! :)

Positiva nyheter är att panelen nu är KLAAAR! :) Sista brädan spikades idag, och det var som ni ser en liiiten liiiten topp som fick kröna verket :D


Sista panelbiten :)

Mamma körde stenhårt med hammaren!



Själv tog jag fram min inre Pippi och dinglade med benen 7 meter upp i luften ;)


Vickan - förstår att du är mäkta stolt nu! :)


KLAAART! :)

Sen sköt Micke och Stefan panelen med spikpistol och jag och mamma fick massa brädor målade + städat = väry produktiv dag :)


Ovanvåningen innan panelen för alltid gömde utsikten ;)

Igår bakade jag Leilas morotskaka för första gången och gudars vad god den är!

Recept:

  • 3 ekologiska ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 1/2 tsk malen kanel
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 1/2 tsk malen ingefära
  • 1 nypa salt
  • 1 1/2 dl solrosolja
  • 4 1/2 dl rårivna morötter

 

  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
  • Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
  • Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
  • Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
  • Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

Skitlätt! Sen finns det ett recept på frosting men jag gjorde egen, var lite skeptisk till hennes *S*

Frosting:
60 gram rumsvarmt smör
200 g philadelphia
3 dl florsocker
1/2 burk kesella naturell


Vispa ihop allt och bre över kakan :)


Om ni aldrig har bakat den så gör det :)

I helgen när jag var i Sundsvall så var vi ut en sväng till min favvobutik, BOOM! Väldans massa inspiration får man där :)


Tavla


Hängare


Vet inte än om jag víll ha den här stilen i köket eller klädda stolar... Fint i vilket fall!


Ett litet ute-arbetsbord, skulle vilja ha nåt liknande vid groventrén så man kan pyssla med krukor och sånt :)

Nu ska jag gå och äta morotskaka! :)

Puss & kram!