Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Saffranssnittar

Kategori: Allmänt

Hej! Här håller vi på att blåsa bort... Lyfte från marken förut när jag var ute och gick, helt galet! Har kompenserat för gårdagens intag av, tja, allt med två rejäla promenader idag :-)

Hade det inte blåst så mycket hade det varit en perfekt dag för en ridtur :-)

S. lekte lite med isen som hunnit komma

Väldigt ytligt hehe! ;-) Sen åkte jag iväg och träffade en kompis som är uppväxt där jag ska börja jobba, han gav mig all the info jag behöver :-) Eller ja, en start iaf! Till middag idag gjorde jag viltskavsgryta med dessa ingredienser

Plus salt, peppar och timjan. Inga mått utan höfta er fram, inte så noga med grytor :-) Nåt jag har mått på är däremot saffranssnittarna vi bakade igår: Rör ihop 100 gram rumsvarmt smör med 1 dl strösocker och 2 msk ljus sirap. Blanda ner 2 1/4 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker och 1 kuvert saffran. För att få ordentligt spridd saffran kan man stöta den med lite socker i en mortel men det är inget måste. Sen brer man ut smeten på en plåt i två längder liksom, platta ut dom och gör mönster med en gaffel. Grädda i 12-15 minuter på 175 grader. Låt de svalna snabbt och skär sen i längder :-) Plättlätt! Vill man göra de glutenfria tar man 2 dl glutenfri mix istället för vetemjölet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: