Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Dagen efter!

Kategori: Allmänt

Skrotar runt här hemma som man får såhär dagen efter :) S. kunde inte riktigt hålla sig så han har lagt golv på övervåningen!
Igår var vi så hungriga så jag glömde helt bort att fota maten men efterrätten fick jag iaf på bild och ni ska också få receptet om någon är sugen på att göra det själv. Gjorde vaniljbrulée med björnbär till - gottigott :)
 
För 4 personer:
½ vaniljstång
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
3/4 dl strösocker
4 stora äggulor
Råsocker att strö över kopparna
 
Sätt ugnen på 150 grader och placera kopparna/formarna i en form med vatten upp till hälften ungefär.
Koka upp grädde, mjölk socker och snittad vaniljstång i en kastrull och skrapa sen ur vaniljstången i gräddmjölken. Låt den svalna lite så man inte får äggröra när man ska vispa ihop ;) Vispa äggulorna luftigt och häll gräddmjölken över under kraftig vispning. Häll smeten i formarna och grädda i ugnen cirka 60 minuter - låt svalna och ställ de i kylen 2-3 timmar.
Ta ut i god tid och strö över råsocker - bränn av med antingen brännare eller längst upp i ugnen på 180 grader tills sockret har karamelliserats. Var noga med att strö på ganska mycket socker så det blir en rejäl yta som kan smälta utan att det bränns för mycket!
Igår körde jag på björnbär men ta vilka bär som helst, blir gott vilket som :)
 
Jag fick också en försenad födelsedagspresent igår....
Uberöverklassrollsroyce gelehallon! Från övfre Östermaaaalm! Alltså jag har aldrig ätit godare gelehallon i heeela mitt liv, kommer aldrig kunna äta vanliga igen!
Såhäääär glad blev jag!
Mmm.. Jag gillar gelehallon jag ;)
Sen njöt vi av fyrverkerierna på första parkett - my god vad de smäller inne i stan! Fint var det iaf :)
Nu ska jag fortsätta skrota runt, hoppas att ni alla hade en fantastisk kväll!
 
Puss & kram!
 
 

Kommentarer

  • Emilie säger:

    Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,
    Emilie
    Hittarecept.se

    2013-05-07 | 15:27:06
    Bloggadress: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här: