Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Räksoppa!

Kategori: Allmänt

Hej! Ännu en dag till ända... Insåg idag vid 15:40 att det fortfarande var ljust ute, så lite bra är det ju att det går fort :-) S. målar lite omfattningar ikväll, mer husjobb än så blir det inte ikväll - helt slut!
Ikväll gjorde jag räksoppa med lite "sting" i, blev gott :-)

Skala en påse räkor och lägg räkorna i en och skalen i en annan

Hacka en lök, en morot och en halv chili, allt ska silas bort så hacka hur fasiken du vill - inga stilpoäng här inte!
Fräs runt grönsakerna med lite smör och typ 3 msk tomatpuré. Häll sen på vitt vin, jag har alltid några såna här på lut i skafferiet

Kostar nån tjuga tror jag och så slipper man mecka med flaskor. Inte precis drickbartmen kanon i mat! För jag hoppas verkligen inte att någon får för sig att använda matlagningsvin...??? Bra! ;-)
Häll i vinet, 5 dl vatten och klicka i lite hummerfond, låt det koka ihop och sila av.

Kör i grädde, lite salt kanske, cayennepeppar kanske man vill ha... Sen är det bara att koka upp och sleva upp med räkorna och en klick creme fraiche!
Bad S. köpa bröd på vägen hem

- tur vi har stor skärbräda ;-)
Blir en lugn kväll ikväll, nya Buffé kom idag... :-)
Puss & kram!

Kommentarer

  • Helena säger:

    Mums vad det ser gott ut!!! Och detta kanske tom jag kan klara av att hacka snabbt... :-D Kram på er

    2013-01-16 | 21:30:06

Kommentera inlägget här: