Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Nyår 2013

Kategori: Allmänt

Vi fortsätter soffläget men nu har nattgästerna åkt hem och jag gjorde t.o.m ett ryck med diskmaskinen innan jag återgick till att slappa :) Vårt nyår firades som sagt hemma med en drös trevliga personer. Huvudrätten har jag ingen bild på men det var kalv med den sherry-salviasåsen som jag skrev om för ett tag sen, ligger under mat & bak. Gjorde också en päronpuck till, helt enkelt päronhalvor gratinerade med en skiva getost uppepå. Föreberedde hela menyn innan så att det bara var att värma/koka upp/gratinera när vi skulle äta. Jag fick hjälp på dagen av S. att fixa potatistoppar och bra hjälp av S. julklapp när jag skulle hacka 6 st schalottenlökar
:) Till förrätt iår fick jag hitta på något som varken innehöll fisk eller skaldjur så det blev färskostlindad parma med rostade pinjenötter, salladsmix och tryffelolja
M. hade med sig jättegoda tilltugg - pizzasnurror och västerbottenkex med oliver
Gick åt som smör i solsken! Till dukningen iår bestämde jag mig för att testa ett stort fyrkantigt bord istället för ett avlångt, tycker nämligen att det är lite tråkigt när man sitter så. Roligare när alla kan se alla :)
Och det gick precis på stolen! 1 till hade vi kunnat klämma in men det var skönt med lite space också :) Ett gammalt krogknep som jag körde med igår var att lägga ut fleecefiltar på bordet under duken (hade pappersduk eftersom bordet var så stort), blir en helt annan känsla. Jag har ett antal filtar för typ 10:- som är köpta på Jysk, finns billiga lite varstans
Dämpat och liiiite lyxigare känsla :) En annan grej jag kör med om jag har pappersduk är att jag skriver bordsplaceringen direkt på duken
Snabbt och lätt! Till dessert iår hittade jag på en pannacotta (ta vilken recept ni tycker är godast) och hottade upp den lite med limesockerkant, rosa limemaränger, limemarinerade jordgubbar och hyvlad vit choklad. Eftersom pannaottan är så söt i sig så blev det en god mix :) Och stunden när alla ska försöka bita loss sockret från kanten är garanterat roligt ;) Ni fattar bara genom att kolla på bilderna, så plättlätt är det!
Ni hajar va? :) Sen gjorde jag maränger på vanligt sätt, tog bara limesockret istället för vanligt socker och sen hällde jag i röd karamellfärg, spritsa ut och grädda på typ 180 grader nån timme. Sen låter jag de stå kvar i ugnen, gärna över natten
Som små hattefnattar! Jordgubbarna delade jag, hällde över saften av en halv lime, lite strösocker och så fick det stå och dra ett dygn innan jag la upp allting
I övrigt bestod kvällen av lekar, raketskjutning, trevliga samtal och bra musik :)
Snodde bokstavsleken direkt från Så ska det låta :) Summa summarum en toppenkväll som nu ska avrundas med ännu mer soffhäng innan vi laddar om gästrummet för pappa & K som kommer imorgon :) Puss & kram!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • M säger:

    Awesome kväll!

    2014-01-01 | 21:59:19

Kommentera inlägget här: