Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Smörstekt frasfisk med grönt gött mos

Kategori: Allmänt

Hej!
Här har vi PERFEKT vinterväder, -7 och idag lyste solen från en klarblå himmel :) Hann ut och suga i mig lite D-vitamin på väg mellan skolorna, superskönt! S. hade ett rejält happy moment idag när han fick sms om att kaffekapslarna äntligen hade kommit...
250 st... Jodå, här han vi dricka snobbkaffe lååång tid framöver ;) Idag gjorde jag fisk till middag, ber om ursäkt på förhand för det crappiga fotot - var så galet hungrig så jag tittade knappt, fotade bara! Men gott blev det iaf så ni ska få receptet :) På vardagarna hittar jag på nästan alla recept själv, helgerna brukar jag lägga ner lite mer tid på att kolla runt efter nåt recept att iaf försöka laga efter ;)
Först skalade jag potatis och la i en kastrull, sen delade jag 1 färsk broccoli och slängde ner. Man kan säkert krångla till det och första koka potatisen och sen lägga i broccolin efter en stund men eftersom jag är allergisk mot att krångla till det så kokar jag allting samtidigt. Ungefär 50/50 hade jag idag, mängden totalt får ni justera efter hur många som ska äta. 1 broccolihuvud och 7 potatisar räcker till oss två och matlåda :) Men iaf, dela torskfilé på mitten och doppa i mjöl (jag hade dinkel idag). Sen doppar man det som vanligt i ägg och ströbröd. Ströbrödet kryddar jag med citronpeppar - väldigt viktigt! Stek frasiga och låt stå i ugnen på 60 grader medans du steker klart resten.
Många tycker det är svårt att steka fisk, jag gör alltid såhär och det brukar bli bra: Dra på pannan på högsta, lägg ner en rejäl klick med SMÖR, låt fräsa och bli tyst. Sänk 2-3 steg (induktion) och lägg sen i fisken. Låt steka 2-3 minuter på varje sida och när smöret försvinner - i med nytt! Så får ni väl ta en löprunda eller nåt efteråt, eller så skiter ni högaktningsfullt i det och bara äter lite onyttigare ibland ;) 
 
När potatisen är mjuk så häller man av vattnet och gör potatismos som vanligt, skillnaden är broccolin och att jag har i vitpeppar och citronskal :)
Sen gör jag en remouladsås på
2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
1 msk bostongurka
Citronpeppar, cayennepeppar, curry och liet salt. Smaka av med kryddorna och känn när du tycker det är bra :) Rivna morötter till fulländar färgskalan ;)
Smaskens var det! Hoppas ni får en fin kväll i vintermörkret, här blir det slapp i soffan :) Puss & kram!
 

Kommentarer

  • Pernilla säger:

    Vill flytta hem till dig 😀!

    2014-01-13 | 22:00:20

Kommentera inlägget här: