Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Sakta vi gå genom stan...

Kategori: Allmänt

Nämen hörrni, kallas detta en blogg eller? Skämmes tamejtusan!
Inte ett enda inlägg på en vecka, skyller på extremt mycket jobb och annat upptagande av tid... :)

Vi rör oss framåt, ritningarna är postade och Annelie har faktiskt redan hunnit göra en skiss på en del av huset, men vi håller på det liiiite till :)

Idag hade jag ett jobbmöte inne vid S.t Görans sjukhus som var klart vid 14:00 och då kan ni tro att jag gav fasen i att åka tillbaka till jobbet! Min chef var med så det var iofs helt godkänt :) Han fick däremot snällt fara tillbaka medans jag vandrade bort mot Östermalm, hitchade hem med S.
Ni får följa med på en liten stadsvandring :)


Sähär häääärligt vintrigt väder var det när jag lufsade över S.t Eriksbron (heter den så?)
Ni riktigt känner julkänslan va?? ;)


Parken vid Stadsbiblioteket på Sveavägen... Det är 22/11 folks och det ser ut som en regning sommardag... I äm konfjusd!


Åh skruva den som Zlatan vad jag blev lycklig av detta lilla fynd till butik som jag gjorde idag! Slutet på sergelgången, precis innan rulltrappan till Gallerian... Eller fynd och fynd, en julkula kostade 480:- men atmosfären hörni, atmosfääären! Vågade inte fota inne i butiken men oj så mycket fint det fanns! Presentkort tack ;)

För er som missar julskyltningen på NK iår kommer här ett axplock:

The väry ovanliga tomtebläckfisken, mest synlig i tja, nåt hav kanske? Eller nä... Trodde inte det!


Denna filut kvalar nog in som den mest osexiga fe EVER! Rent skrämmade så ful den var, ville nästan hålla för ögonen på de stackars barnen som stod och tittade...


Men julskinkan var helt i min smak, alltså kolla! Den är helt gjord i geléhallon! Come to mama... :D


Sen har vi denna tomte med vad jag anar är nånting annat är risgrynsgröt i den magen med de benmusklerna... Tomten ska väl ändå föregå med gott exempel... Undra om jag kan ringa Se & Hör och tipsa om att tomten går på anabola??? Katshing! ;)

Nä så värst mysig vet jag inte om julskyltningen var... Men definitivt uppseendeväckade! :)


Finaste trädet (tycker jag) står på Norrlandsgatan, och det syns inte så bra på bilden men trädet är fullt med istappar som har "fallande ljus" i sig så det ser ut som att det är fallande stjärnor... Mäkta mysigt! Skulle man kanske ha sen på tomten... Grannfejden nästa? ;)


Finaste (i dubbel bemärkelse) gatan än så länge är nog iaf Biblioteksgatan, de har t.o.m röda mattan utrullad under julpyntet!


Syns inte heller så bra men här var det helt klart någon som fick fnatt! Ovanpå "svampen" på Stureplan har de liksom smällt upp en bubbla... Med Alvin & Gänget i! God jul... eller... eh?

Avslutar med en bild på min käre sambos företagsbil som jag fick skjuts hem med :)

Kommentarer överflödiga ;)


Vickan är ju uppe i Umeå utan det viktigaste med sig! Receptet på ananaspajen som vi gärna äter direkt ur formen när ingen annan ser ;)

Varsågod smulan! Och vill nån annan baka den går det såklart också bra, detta recept är ju inte precis nån hemlighet, tror varenda svensk har ätit denna paj nångång :)


150 g smör
  • 1 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 ägg
  • 2 dl lättcrème fraiche (eller crème fraiche)
  • 1 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 500 g krossad ananas
  •  

  • Sätt ugnen på 200 C.
  • Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg . Tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter.
  • Rör ihop ägget, lättcrème fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen, krossad ananas.
  • Häll fyllningen i pajformen. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter.
  • Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller lättvispad grädde.


  • Nu måste vi tydligen diskutera takhöjden på huset så på återseende och med ett löfte om att bli bättre på uppdatering!

    Puss & kram!

    Kommentarer


    Kommentera inlägget här: