Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Blir nog ingen äppelpaj iår....

Kategori: Allmänt

Pust! Två döda sillar i soffan ikväll... Idag var dagen då storträden skulle tas ner! Och att de föll tillslut ;)
Mina grabbar, dom kan dom! :D


Dun dun dun dun! Alltså ni vet som filmmusiken när nåt dramatiskt ska hända... :D


Vajern spänns på... Grabbarna var på JULA 9:20 imorse, bara för att upptäcka att de öppnade 10... Själv fick jag sovmorgon och långfrukost innan det var dags att rodda ihop lunch till arbetarna och dra iväg :)


J. försöker dra ner trädet... Det gick inte...


Fasthakad!


Snart så!


Nere! :D Visst ser det lätt ut? Haha kan säga att det var mycket tanke bakom innan killarna fick ner björken precis där de ville ha den, sjukt bra måttat och vajrat och sågat och allt sånt där man måste beräkna när man ska ta ner träd så det inte hamnar på grannens tak...!

Sen återstod kapningen av grenarna, mindre roligt ;) Och mitt i allting ser jag nåt i ögonvrån; två STOOORA älgar som kommer farande ur skogen ovanför oss! Jag efter för att hinna titta/fota samtidigt som jag skriker åt grabbarna så de ska hinna se... Detta var vad vi åstadkom:


Ser ni älgen därnere?? Zooma in skärmen och ta på er glasögonen, kisa och släck i rummet så kan ni nog skymta iaf ;)

Och när jag vänder mig om så möts jag av detta:


J. missade att det var en snöhög där, men han höll koll på det viktigaste; motorsågen ;)

Är det något vi är noga med nu så är det kafferaster och bullar!


Så jag dukade upp en liten fika i det fria på stubbarna från björken som vi kapade igår, recycling tror jag det kallas ;)

Efter några styrketårar och en något fryst Center så var det dags för det riktiga kissnödighetsprovet; Storgranen!


You're going down bitch!


J. fäster vajern och sen var det bara köra! Eller? Nä not quite!

Jeflar vad nervös jag var här! Och mitt i allting så inser grabbarna att shit, grannens bil står ju precis där trädskrället riskerar att ha sin dropzone... Så jag fort som en iller över till grannen, ingen hemma såklart! Jaja, ni nu hade vi ju börjat kapa och då går det ju liksom inte att ändra sig så vi kom fram till att en ford focus, vad kan den kosta liksom? ;) Kör ba!


Och till slut, efter många drag med motorsågen och rejält kubbande av J. så föll den äntligen! Allt detta finns på film som självklart kommer att finnas till allmän beskådan på inflyttningsfesten ;)


Grannens bil klarade sig!


Men inte grinden...


Och inte mitt äppelträd! Smack boom rätt på bara... Några casualties får man räkna med :)


Killarna kapade på med motorsågen...


men jag gillar min lilla fogsvans jag :)


Man kan säga att den for en liiiten bit ut på vägen (jädra tur att ingen hurtbulle på promenad precis gick förbi när det föll... Det kom vi på efteråt) J. sopar upp kottar som att han aldrig gjort annat :D


Battlefield a'la Rönnvägen ;)

Som sagt, PUST! Nu är det gjort, och stor skillnad blev det! Hade aldrig gått utan hjälp av min käre bror, och sambo såklart men J. ersatte liksom mig litegrann kan man säga ;)

Tänkte avsluta med en fin matbild på kycklingen jag gjorde till middag men vi var så rackarns hungriga så det hanns inte med. J & E var här på middag, kändes som det minsta vi kunde göra efter all hjälp. Och E. har tenta till veckan och det innebär att stackarn suttit med näsan i böckerna hela dagen, skönt att bara få gå iväg och äta då :)

Men iaf, snitta kycklingfilé, lägg i en ugnsform, mosa fetaost och pesto till en röra, fyll kycklingen med det och sätt i en tandpetare. Rör ihop grädde, creme fraiche, kycklingfond, soltorkade tomater, vitlök och salt & peppar till en sås, häll över kycklingen och in i ugnen tills det är klart. Cirka 30-40 minuter på 175-200 grader körde jag på idag. Spaghetti till, blev jättegott!

Så nu vet ni vad ni ska göra nästa gång ni står där med kycklingfilén :)

Galet sötsugen på typ en kladdkaka nu, men tror inte orken räcker till det... Har ju iofs en skål med godis att välja ur till Så ska det låta :)

Puss & kram!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: