Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

BYGGLOOOV! :D

Kategori: Allmänt

Igår damp detta ner i brevlådan :)


Så jädra skönt! Nu ska vi "bara" ha tekniskt samråd med Peter och se om han vill ge oss startbesked, men bygglov har vi iaf :)

Idag konstaterade vi att detta med energiberäkning inte är något vi riktigt får till så det måste vi helt enkelt anlita nån för! S. satt länge och gjorde ett jättejobb men programmen man ska använda är inte riktigt till för oss vanliga dödliga... Jag tröttnade efter ett tag och bakade en kaka istället :) Min farmor bakade en sån himla god nötkaka när jag var liten och det blev jag helt plötsligt jättesugen på... Men när jag slog upp min bibel (receptpärmen) så inser jag ju att jag inte har det receptet...! Skandal! Så pappa, om du läser det här kan du kanske skriva det till mig? :) Men jag googlade och det första som kom upp var Per Morbergs nötkaka på recept.nu, och den var helt okej. Inte som farmors men bra substitut :)

Ingredienser

ca 50 g (1 dl malda) hasselnötter
3 ägg
2 dl strösocker
100 g smör
1 dl mjölk
1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Mal hasselnötterna i mixer.
3. Vispa ägg och socker i en bunke till en luftig smet.
4. Smält smöret i en kastrull, häll på mjölken och låt koka upp. Häll den heta mjölken i äggsmeten under vispning.
5. Blanda bakpulvret med mjölet och rör ner det i bunken med äggsmeten. Blanda också ner de malda hasselnötterna.
6. Häll smeten i väl smord och bröad sockerkaksform och grädda kakan i cirka 40 minuter. Stjälp upp och låt svalna.

Om det var nånting farmor lärde mig så var det att RÖRA ner nötterna!

Tänkte skriva mer men har en smått galet hungrig sambo som står och trampar bredvid så jag måste slänga ihop en potatisgratäng och lite kött, hörs sen!

Puss & kram!

Kommentarer

  • Stefan Lindholm säger:

    Hej. Tyvärr saknar jag farmors recept på nötkaka. Jag vet att den var jättegod. Prova om Helena har det. Jag vet att farmor & jag diskuterade nötkaka i samband med att hon frågade om jag inte kunde nåt annat än sockerkaka men det rann ut i sanden...........

    Jag har en nötkvarn om du behöver. Kinna har en åxå men inte var???

    Vi sitter kvar vid matbordet, klockan är, det ser du enl. det unga paret från Vendelsö. Så här långt, drygt det antal flaskor vin som vi avdelat till kvällens event. Kramar från oss i Småland

    2012-02-11 | 21:48:06

Kommentera inlägget här: