Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

...nu är magen full!

Kategori: Allmänt

Och husfriden är återställd :)


Jag saknar ju för tusan en nötkvarn, ni vet en sån som man maler med för hand... Ett måste att införskaffa, detta är inte alls likadant! Vickan; om du springer på en sån i nån lada på nån loppis så köp en till mig så får du en tjuga :) Färg är valfritt ;)
Men nötterna blev malda iaf och idag använde jag faktiskt


min elvisp och inte min KitchenAid! Ibland funkar det gamla också bra :)


Klar! God och saftig, har ni hasselnötter hemma så prova :)

Häromdagen bakade jag bröd igen, hittade på ett eget recept nu också och det blev jättebra :)
De blev som bäst morgonen efter så det här brödet är perfekt att baka kvällen innan om man vill ha färskt bröd till frukost, alla hembakta bröd blir ju inte helt lyckliga av att ligga i en påse över natten!

Receptet:

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
35 g rumsvarmt smör i tärningar
0,5 dl mörk brödsirap
0,75 dl vetekross
1 msk salt
2 dl mörkt lantbrödsmjöl
1 dl rågsikt
3 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl special

Lös upp jästen i bunke med vatten, i med smör, sirap, vetekross och salt och låt gå nån minut i maskin. Tillsätt allt mjöl successivt, låt sedan degen gå i maskinen cirka 10 minuter. Degen är jättekladdig men det är ingen fara!


Sikta över mjöl och jäs den sen i 45-60 minuter, till dubbel storlek. Gå inte på det gamla "tipset" att köra ner ett finger och om degen då studsar tillbaka så är den färdigjäst. Det är tvärtom då som degen har jäskraft kvar så låt den stå en stund till isåfall. Men undvik helst att peta på den alls!

Mjöla bänken ordentligt och häll ut degen på bänken, klappa försiktigt in lite mjöl runt om och dela sen i två delar, forma till knubbiga små limpor och lyft över på en plåt. Knåda inte!
Sätt ugnen på 200 grader och ställ plåten på spisen och så den får lite värme, har ni ugn i högskåp så kan ni ställa den på golvvärmen. Lägg över en handduk och låt den jäsa cirka 20 minuter.
Skjuts in i ugnen och har ni en termometer kan ni köra med den tills bröden är uppe i 98 grader, annars är 25-30 minuter tillräckligt. Släng in ett glas vatten efter halva tiden och stäng luckan, då får ni liiite skorpa på.


Klara! Grovt och saftigt :)

Häromkvällen gjorde grabbarna ett hästjobb med att få undan träden som vi fällde förra helgen! I mörker!


Viktigt med bra arbetsbelysning när man jobbar....


J. har ställt upp Crystal som lyshjälp och moraliskt stöd ;) Impad var jag av deras ork och det faktum att S. varit där hela kvällen innan helt själv i mörkret...


Vedhögen och omkretsen på veden har ökat något...!


Dagens jobb! S. kapade träd medans jag roade mig med...


att fylla skottkärran med kvistar som legat under snön... Fun-freakin-tastic!


Men när solen började ge upp (och vi med) hade vi rensat bort i stort sett alla högar, nöjda som få! :D
Imorrn blir det fortsättning!

Puss & kram!