Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

På det 6:e smäller det

Kategori: Allmänt

Alla träd är nu nere! 15 stycken räknade vi ihop att vi fällt, återstår lite småris att såga ner vid tomtgränsen men det är mer buskar än träd så det räknas inte ;)

Gårdagen ägnades åt de två sista björkarna, orken för att plocka ihop den sista veden hade vi inte så det får bli dagens projekt tillsammans med tippen... En söndag i min smak ;)


Björken lutade åt absolut sämsta tänkbara håll - rätt på grannens garage! Så då var det tvunget att få upp vajern så högt upp som det bara gick, och då kom J. på idén med att kasta lasso, funka finfint :)


Jag fick vara förste pumpare den här gången, och efter att ha hört "pumpa du, den kommer, nu snart, pass på, nära nu" cirkus 25 gånger så kände jag att björkskrälle, tippa nu då!!!! Och till slut gjorde den det :D


Nöjd tjej! ;)

Sen var det bara för S. att kliva in i riset och börja kapa, jag och J. väntade lite på sidan under tiden *s*



Efter lite uppkapning så kom killarna på den briljanta idén att de kunde lasta veden i säckar och sen släpa upp säckarna med 4-hjulingen... Any excuse att använda dem ;)


J. har koll på verksamheten...


...slutade med att S. fick putta på, var ju nån liten plusgrad igår och då blev det lite slirigt med säckar och allt... Jag stod på sidan och garvade! Men det var en jättebra idé och tiden förkortades väl med 75 % eller nåt sånt :)


Och till sist! Dags för sista trädet :D Vinschade fast den på samma sätt... Dock lite mer problem denna gång, killarna fick slå sina kloka huvuden ihop och försöka pricka rätt gren...


Efter "några" försök så hakade den fast på rätt och sen var det bara att köra ;)


Och tjoff pang bom så såg tomten ut som en slaktplats igen!

Efter det här så tyckte vi att vi förtjänade en myskväll ;)


Så då hade vi det... :)

Gjorde en efterrätt innan vi stack iväg till tomten som jag hittade på www.linneasskafferi.se "glass utan maskin". Superenkelt och jättegott!


5 dl grädde som vispas och sen i med en burk kondenserad mjölk... Rörde ner lite jordnötssmör och chokladbitar och sen i en avlång form in i frysen i minst 6 timmar! Plättlätt!


S. blir så nöjd när han får slicka skeden ;)

Till förrätt gjorde jag små laxrullar - rökt lax som jag fyllde med Icas färskost - vitlök och örter. Smörstekte lite bröd och lite sallad till :)


Glömde bort att fota innan jag tog en tugga... Men typ så :)

Sen gjorde jag min fisksoppa med saffran och vitt vin och lite annat gojs, och kände att jag ville testa med aioli, har aldrig haft det till förut men ville prova nåt nytt. Hittade ett recept men det stod 6 (!) vitlöksklyftor till 3 äggulor och då kände jag liksom att nä... Tror inte det! Så jag tog:

3 pressade klyftor vitlök
3 äggulor
1,5 dl rapsolja
nån nypa flingsalt
0,5 msk vitvinsvinäger

Kör ihop allt och droppa i oljan under vispning (jag använde elvispen).
Blev bra med skjuts i den ändå ;)


J. har laddat upp med en tripp rätt in i vampyrbortskrämsel-landet ;)

Sen var det då dags för glassen :)


Nästa gång jag gör den kommer jag inte att ha i jordnötssmör och inge bitar med choklad - det var helt överflödigt. Men nån liten smaksättning behövs så jag tror på kanske blåbär eller björnbär! Iaf så var det ett superlätt recept och det blev väldigt bra konsistens och smak så värt att prova :)

Sen behövde vi göra av med lite energi så då bestämde grabbarna att vi skulle spela kinect!


Superfokus på bowlingen!



Jag fick storstryk av E. på dansen *surprise* men kul var det ändå :D

Nu är grabbarna iväg och tankar 4-hjulingarna så det är bara att svida om till arbetskläder för duty calls!
Hoppas ni alla får en skön söndag :)

Puss & kram!