Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Detta med konstruktion

Kategori: Allmänt

är inte precis något som jag glänser i... Men jag tänker faktiskt helt osvenskt skryta om min sambo som nu i helgen suttit och skrivit en konstruktionsbeskrivning till Peter på kommunen. Jag har sen skrivit in det på datorn, och så hoppas vi att Peter tycker att detta är den bästa beskrivning han nånsin fått ;) S. har alltså i stort sett konstruerat hela huset på papper från huvudet... Tro mig, jag vet hur bra jag har det :D

Såhär har det sett ut mest hela helgen och det som han har skrivit ihop är:

Grund

Grundtyp: Platta på mark.
Kantelement typ L-element 400 mm höga, 300 mm isolering av cellplast. En åldersbeständig 0,20 mm plast mellan lager 1 och 2 som skydd mot radon.

Ett tjälskydd kommer att monteras runt grunden med ett fall ut från huset, detta möjliggör att dagvatten rinner ut i dräneringen. Golvvärme läggs mot det översta lagret cellplast med. Efter detta sätts distanser och armeringsnät ut. Kantbalkar armeras. Ett täckande betongskikt på 100 mm gjuts sedan över hela grunden.

Kommentar: Vi har valt traditionella L-kantselement framför de nya energibesparande p.g.a. att dessa släpper en aning mer värme genom kantbalken. Detta minimala värmeläckage gör enligt mig mer nytta än skada då detta också fungerar som ett tjälskydd.

Ytterväggar
Uppbyggnad av ytterväggar utifrån och in:
22 mm liggande panel, spikläkt 28x70 mm som monteras på Isover fasadskiva 31 80 mm tjock. Spikläkten skruvas in mot väggregel 45x195 mm med långa skruvar. Det sitter en distans mellan fasadskiva och väggregel som stöd för spikregeln. Anledningen till att vi valt detta system är att vi då får en obruten isolering och detta gör att inga ovälkomna köldbryggor uppstår. En vindpapp är monterad på baksidan av skivan som förhindrar luftrörelser. Nästa del i väggen är en 45x195 väggregel med 195 mm stenullisolering. På insidan av väggregel monteras en diffusionsspärr, denna utförs noggrant med ordentliga överlappningar. Skarvar tejpas med för ändamålet godkänd tejp.
Vid mellanbjälklaget är ett sätt att dra diffusionsspärren runt bjälklaget som på inlämnad ritning, alternativt går plasten rakt upp mellan våningsplanen och plasten tejpas vid golvåsarna. Vi tar gärna emot din synpunkt på vad som vore den bästa lösningen.
Plasten överlappas mot plattan och takstolarna. Plasten går in i fönster och dörrsmygar och tätas noggrant mot läckage.

45x45 mm montageläkt spikas på väggregel cc 600 och isoleras med 45 mm stenull. I detta ”fack” dras el o.s.v. för att hål i diffusionsspärren ska undvikas. Vi kommer inte att montera diffusionsspärr på ytterväggarna i våra två badrum. Vid badrum avslutas plasten mot anslutande innervägg. Avslutningsvis skruvas OSB-skivor och gips på väggarna.

 

Yttertak
Uppbyggnad av yttertak utifrån och in:
Yttersta tätksiktet består av schingel som läggs på en underlagspapp. De två skikten av papp  ligger på 22 mm råspont som är fastspikad i en takstol av fackverkskonstruktion. För att konstruktionen ska kunna andas utförs en luftning vid takfot och så högt som behövs för att inte luftningen ska förhindras vid lösullsisolering. Vi kommer sedan att isolera med 145 mm stenullsskivor i yttertaket mot ytterväggarna, då lagret av lösull inte blir tillräckligt tjockt. Isolerskivan läggs mellan takstolarna och ett täckande skikt av lösull läggs på.

Efter detta kommer diffusionsspärren som häftas fast mot takstolarna. Plasten överlappas och tejpas noggrant. Slutligen 28x70 spikregel och slutligen gipsskivor som innertak.

Takfoten kommer att kläs med pärlspont så att den blir helt tät. Vi lämnar dock 10 cm där vi sätter ett insektsnät för att förhindra att getingar och dylikt ska kunna bygga bo, och får då också tillbörlig luftning.

 

Golvbjälklag
Mellanbjälklag utförs i dimensionen 45x220 K24cc 600 mm, cc 300 i badrum. Krysskolvning spikas på hälften av spännvidderna. Maximal spännvidd för konstruktionen är 4000 mm utan krysskolvning. Vår maximala spännvidd är 3900mm. Detta medför att svikt inte ska kunna uppstå p.g.a. för vek konstruktion. På golvåsarna läggs en 22 mm golvspånskiva som limmas och skruvas mot regeln.

Jag är skeptisk till impregnerat golvspån i badrum men om det är ett krav så lägger vi självklart in det.

Bjälklaget kommer att helisoleras 1200 mm från ytterväggarna med 220 mm stenullsskiva. Resterande av golvbjälklaget isoleras endast mot stegljud. På spånskivan läggs spårad frigolit med fördelningsplåtar för den vattenburna golvvärmen.  Efter det läggs en diffusionstät plast med stegljudsskydd. Avslutningsvis lägger vi en 15 mm parkett med undantag för hall, badrummen och tvättstugan där vi lägger klinker.

Hjärtvägg
Hjärtväggen är av dimension 45x145 mm med en 45x195 bärlina. Det finns en avväxling i hjärtväggen där vi valt en IPE 220 mm stålbalk som med marginal uppfyller kravet på den aktuella spännvidden på 3600 mm. Se medföljande ritning för utförande.

Golvvärme
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme på båda planen i alla rum. Golvvärmefördelaren för nedre plan kommer att placeras i tvättstugan där det finns tätskikt och golvbrunn om läckage skulle uppstå. På övre plan placeras fördelaren i klädkammaren i anslutning till badrummet (se planlösningsritning). Ett skvallerrör monteras så att ett eventuellt läckage leds ut på badrumsgolvet.

Badrum
Alla väggar i badrummen kommer att kläs med en våtrumsgips anpassad för ändamålet (Humid board). Alla genomföringar och fästpunkter tätas med silikon. Tätskikt i badrummen kommer att utföras enligt BKR eller GVK:s gällande normer. Väggar kläs med kakel och golv med klinker.

U-värden
U-värde ytterväggar: 0,125 W/m2K                              399 mm tjock konstruktion

U-värde takkonstruktion: 0,081 W/m2K                        550 mm lösull

U-värde golvkonstruktion: 0,095 W/m2K                      300 mm cellplast

U-värde fönster: 0,9 W/m2K                                          Leverantör: SP-fönster Typ: Balans+

 
Jag fattar ju som vanligt halv sju, men så mycket fattar jag att jag har en riktig pärla här hemma :D

Surdegen då? Jodå hörni det blev bröd!


Kvällen innan det skulle gräddas på morgonen... Upptäckte ju som sagt att det var bara fetglömma att baka på kvällen och få det klart innan läggdags, det ska ju liksom jäsa... Sen ska det jäsa.. Sen ska det jäsa lite till och sen liiiite till innan det ska gräddas i 90 minuter....! Så jag jäste det över natten i kylen, plockade ut det på morgonen och in i ugnen :)


Jajamän, vill man ha frukostbröd får man kliva upp i tid! Och då hade jag varit uppe 06:10 och slagit på ugnen ;) Men jag vaknade av mig själv så det var inte synd om mig om nån trodde det :)


Premiärbakade på min fina MASSIVA baksten som jag fick i present! Fräste när jag la på brödet :) När jag kunde plocka ur detta ur ugnen lagom till frukost kändes det helt okej att ha joxat lite kvällen innan :D


"Någon" har varit och smakat första skivan... Guess who?! ;)


Igår kväll fick vi middag hos J&E och killarna roade sig med lite SERIÖST spelande där koncentrationen var HÖÖÖG!


Och så åt vi för mycket (igen).. Svårt att undvika när man får sånt här framför näsan!

Mycket trevlig kväll (som alltid) där vi bland annat kom fram till att jag och S. inte tänker lika om huset... Och handlingarna är inlämnade *oops* ;) Sånt som händer liksom, det löser sig nog! Försöker även få tillstånd att lägga en mindre summa pengar på en riktig systemkamera... Vi får väl se hur det går med den biten :) Ni lär ju märka om jag får en!


Satt och bläddrade i Sköna Hem medans jag smuttade på vinet (vad annars) och hittade den här annonsen! Ett sånt här avlopp känns nära till hands... Vet inte vad det kostar men snyggt är det helt klart! Slippa den där golvbrunnen i mitten vore skönt... Men allt är ju en kostnadsfråga, vi är ju liksom inte gjorda av pengar! :)

Hann också träffa Sofie som var här nere :D Åkte in till stan och käkade en lunch på Vapiano i Gamla Stan, riktigt bra hak det dära... Ock viktigast av allt just nu; det är billigt!


Mycket prat om högstadiet blev det av nån anledning... Är tydligen (vilket jag lyckats förtränga) 10 år sen vi gick ur 9:an i vår! Och här ska gås på reunion :) Hujja!


Gillar deras färska kryddor som alltid står framme!

Grabbarna stack ut med 4-hjulingarna en sväng, det har ju snöat hörni! Och nu dundrade de in genom dörren med vad jag misstänker är en begynnande hunger så jag ska röra mig mot affären och se till att vi får hem lite krubb, tänkte göra laxburgare ikväll :) Recept på det får ni nån annan dag!

Och jag har kommit på en grej jag nog ska utveckla... Ansiktsmask med hudton!

'cause this folks....

will never be sexy! ;)

Puss & kram!
 

 

 

Kommentarer

  • Helena säger:

    Tänk att jag har en så duktig lillebror!!!! :-)



    Stor kram till er

    2012-01-22 | 19:14:36

Kommentera inlägget här: