Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Rivningslov = check!

Kategori: Allmänt

Idag lämnade jag in ansökan om rivningslov, såååå skönt att ha det gjort! Får vi hoppas att det går snabbt att få det bara :)
Fick även mycket bra hjälp av kommunen idag och fick positiva nyheter som t.ex att vi inte behöver lämna in den tekniska beskrivningen tillsammans med bygglovet utan det gör vi sedan till han som vi ska ha tekniskt samråd med. Först ska man ha ett byggsamråd, sen har man ett tekniskt samråd och om Peter (som han då heter han som bestämmer och som jag gör allt för att charma nu) tycker att allt är okej så får man startbesked och då, först då, får vi börja bygga! Så i teorin kan du få bygglov snabbt men har du otur kan det tekniska dra ut på tiden och eftersom det är de som bestämmer så gäller det verkligen att ha sin shit together när man ska presentera :)
Men jag är inte orolig, det kommer lösa sig det där :)

Har även bestämt och pratat med vår kontrollansvarige idag, Stefan Peterson på M- gruppen. Riktigt duktig kille verkar det vara och jag bad om referenser som alla var supernöjda. Fick en bra kontakt med honom också på en gång så det känns riktigt bra :)
Det som vi fortfarande håller på med är att hitta nån som gräver åt oss, har mailat ett antal idag så förhoppningsvis finns det någon i den högen... Rörmokare måste vi också hitta men jag har kommit på en idé som jag ska prova imorgon, återkommer med resultatet :)

S. blev uppringd av några jeppar förut som presenterade sig som "******* bygg och transport AB".. "Eh, jaha....?" "Ja vi såg att ni sökte rörmokare på nätet" (vi är reggade på såna offertsidor) "men sa du bygg och transport?" "Jo precis men du vet vi gör lite av allt vi"... Ahaja, tack det var bra så... No way in hell att jag signar nån jäkla röris som har bygg och transport i firma-namnet! Heeeelt skilda saker!
Det är ju ungefär som att öpnna en restaurang och fråga om gästerna vill ha en klippning till oxfilén... Nä, stick to what you know! Jag vill att det ska vara klart och tydligt att "hej, här kommer vattensnubbarna!"

Idag på förmiddagen var det strålande sol :) Mamma frågade igår om jag kunde ta ut Zorro på en sväng och jag behövde ändå åka bort till tomten och ta lite bilder till rivningslovet så sagt och gjort, sladdade hem till mamma, kopplade den lilla besten and away we go!
Tar ju ungefär 10 minuter att promenixa från mamma till tomten så det är perfekt :)


Den lilla skogsstigen innan man kommer ut vid ängen bakom oss


Gav sig på våran pinne som vi satt upp för att mäta ut huset... Hur ska vi nu veta var vi ska placera kåken? ;)
Zorro är förövrigt anledningen till att vi överhuvudtaget fick den här tomten... Hon som vi köpte den av har en lite cocker-spaniel som Zorro fick syn på när mamma och Micke var ute och gick. Zorro hoppade över "staketet" som är typ en rulle med nät som ligger i en slänt, och ut kommer Maud, som vi då köpte tomten av, de börjar prata och på den vägen är det...! Maud berättade att hon höll på att packa för att sälja till våren, mamma tänkte kvickt som satan och 3 veckor senare var tomten vår :D Sometimes it's just meant to be ;)


Den här älskar jag, men på nåt sätt måste jag försöka flytta på själva pumpen då den kommer hamna i skymundan bakom huset och garaget... Tänkte slipa upp den och måla den så blir det så fint så :) Eller så får Vickan göra det... Har inte riktigt bestämt mig än ;)


Där bilden är tagen kommer vårt sovrum ungefär att ligga, fast en våning upp då


Ungefär där man kommer ut om man kliver ut från garaget när det är klart... Träden i mitten ska jag ta bort och sen blir det nån form av stenläggning där från grinden (som syns på bilden över) :)


Tog långa rundan med Zorro hem och här är ängen som är bakom vårt hus och till vänster. Det lilla gula huset som skymtar mellan granarna är vår tomt. Så det är nära till bostadsområdet ni ser i bakgrunden men ändå lantligt :)

Nu ska jag sätta fart med maten, har en stek i ugnen som nog är lite sur på mig för att den fått stå där och svettats typ en timme, kör den på låg temp i cirka 2,5 h så hoppas jag att det blir mört :) Tänkte göra riktig byggarmat till min byggare idag så det blir potatismos, gräddsås, morötter och broccoli till... Ibland behövs det!

Puss & kram!

Kommentarer

  • Vickan säger:

    Jaså du, jag ska måla en pump jag:D Om jag får bestämma färgen helt på egen hand är jag på;)

    Miss ya!

    2012-01-03 | 20:08:53

Kommentera inlägget här: