Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Utelampor och recept!

Kategori: Allmänt

Tjohoo! :)
Nu blir det ett ordentligt inlägg, med bilder och recept och allt!
S. är på övervåningen och fräser brädor så att jag knappt hör vad jag själv tänker men han får hållas ;) Ska ju bli klart någon gång också...
 
Först och främst ska jag skryta lite! Ni vet ju att jag överhuvudtaget inte under några omständigheter brukar lyckas hålla liv i orkidéer... Jag vet, jag vet, "mäh, det är ju typ väääärldens lättaste blommor"... Mmm, men inte för moi! Men kolla in - fick denna av svägerskan för 3 (!) veckor sen - and it's still alive!
 
Lovar att uppdatera med inbjudan till begravning, there will come a time folks, när detta inte är ett faktum längre... Men så länge så står den sig så fint så ;)
 
Igår åt vi burgare - vi älskar burgare! Så ni ska få recept på det tänkte jag, ifall nån vill göra dom :) Just de här gör jag på blandfärs, tycker det passar bättre. Men vill man använda nötfärs får man ju såklart göra det - dock skulle jag inte använda bara fläskfärs!
 
Typ 500 gr blandfärs
½ -1 gul lök eller schalottenlök - väldigt finhackad
1 vitlöksklyfta - pressad
Hot sauce - jag använder "Louisiana hot sauce" står oftast vid grillsåserna och sånt. Använd inte tabasco!
Persilja
Grillkrydda
Salt och svartpeppar
 
Mixa ihop allt till en färs - ni får höfta lite med kryddningen men det ska vara lagom - mycket av allt - köttfärs sväljer ju en del smak.
Jag gör stora burgare och delar smeten i 4 bitar och gör 4 burgare som jag sen steker i panna lite snabbt och sen får de gå klart i ugnen.
 
Sen skivar man 2 rödlökar och liksom "ringar" ner de i en panna med smölt smör - fräs runt lite och sänk sen värmen. På med lite vatten + honung + vitvinsvinäger, puttra ganska länge. 20 minuter brukar vara lagom - typ så länge som burgarna är i ugnen. När det börjar bli torrt så häller man på lite mer vatten och kanske en skvätt honung. Sen har man karamelliserad rödlök, gudagott!
 
Sen joxar man ner 2 st kvibille gräddädel (jag gillar den svarta) med lite grädde i en kastrull och låter det smälta ihop så att det blir som en kräm/dressing. Lite svartpeppar på och sen är det klart :)
 
Vi brukar köra morotsstavar och babytomater vid sidan av, och igår hade vi bladspenat. Vill man ha typ som pommes till är twisters med grillkrydda jättegott till :)
 
Ja ni fattar... De blir stora men väldigt smarriga :)
 
Idag fyndade jag lite är jag var i centrum och skulle handla vin till kvällens sås! Vårt hus går ju om någon har missat det i country/New England-stil så jag ville ha lite nya bordstabletter tills ikväll :) Och hittade de här fina på Hemtex för 19:- styck :D
Jag älskar rea! :)
Och ett litet piffigt förkläde fick också följa med hem - halva priset *tackar*
Mer husmor än sådär blir det inte ;) Känner en lust att stärka linne och kärna mitt eget smör så fort jag sätter på mig det haha!
 
Ja mer då? Utebelysningen har kommit upp idag, M. har varit här hela dagen och hjälpt till - bättre vänner än de vi har får man leta efter!
Så nu går vi bara och väntar på att det ska bli mörkt så att vi får se hur fiiiint det blir :) Alla spottarna i "valven" har kommit på plats idag också - visar bilder imorgon på resultatet :)
Nu ska jag gå och svänga ihop lite småplock tills M:s bättre hälft och lilla goklimp på 9 månader kommer och ska käka middag - recept på den menyn får ni imorgon :)
 
Puss & kram!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: