Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

2:a adventsfix

Kategori: Allmänt

Har precis landat i soffan efter en hel dag med julstökande :-) Fick fint sällskap vid lunch och vi hann med både saffransbiscotti (Leilas) saffransnittarna som jag gjorde förra helgen, morotsmarmelad, chokladpraliner och så hann vi äta pepparkakssticks med ädeloströra, dricka lite glögg, lyssna på julmusik och snacka en herrans massa skit! Perfekt dag med andra ord :-)

Vi började med marmeladen: Riv tre morötter och lägg i en kastrull. Häll på 8 dl syltsocker

Det ÄR morötter där under ;-) Sen häller man på 6 dl vatten, pressar över 1 lime och river skalet, river i 1/2 ingefära ungefär och 5 limeblad. Koka ihop allt i cirka 45 minuter och skumma ordentligt! Häll upp på burkar och förslut direkt. Klart :-) Eftersom jag inte är nån storätare av marmelad tog jag en liten burk...

;-) Pepparkakssticksen är superlätta: Rulla pepparkaksdeg till smala längder och lägg på en plåt, grädda i cirka 8 minuter på 175 grader. Rör ihop ädelost med lite grädde och sen är det bara att dippa loss!

Sen gjorde flickorna praliner, jag tittade på och lärde mig :-) Smält en vit choklad och en mörk och placera ut i formar

Sen var det bara att lägga på kylning och pluppa ut dom när de stelnat

Gjorde några med bara mörk också :-) Ska försöka uppbåda kraften att fixa nån middag, får se hur det går med den... Puss & kram!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: