Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Omega-3-afton

Kategori: Allmänt

Hej! Idag har syrekvoten varit nere på noll, varit inne hela dagen och tog mig aldrig ut på kvällen... Vädret var sådär kul kan vi väl säga ;-) Men men, den här perioden är ju lite mörk så jag jagar inte upp mig över det! Nåt vi försöker tänka på alltmer här hemma är maten, och då inte att jag ska laga mer utan vad vi slänger i kundvagnen :-) Har dragit ner på kött och försöker äta helt vegetariskt en dag i veckan och mer fisk och vitt kött resten av tiden... Tyvärr kan jag inte säga att det är enbart av etiska skäl, känner att jag blir rätt så "tung" på kött och behöver det liksom inte riktigt på samma sätt längre känner jag! Och S. har alltid velat äta mer vegetariskt så inte han emot :-) Den dagen vi äter helt veg brukar det ofta bli soppa men idag slängde jag i lax och räkor, gäller att fylla på omega-3-förrådet ;-) Såhär gjorde jag: Hacka en gul lök, 2 vitlöksklyftor och en morot i små bitar, vitlöken ordentligt finhackad. Fräs allting i lite olivolja och dutta sen i typ 3-4 msk tomatpuré. Fräs runt så att purén nästan börjar lukta smörigt. Häll på 1 dl sherry och 2,5 dl vitt vin. I med 3-4 msk hummerfond och cirka 8 dl vatten. Pressa i cirka 1 citron. Salta och peppra med citronpeppar och cayennepeppar. Häll i 3 dl grädde och cirka 1,5 dl creme fraiche. Låt allt koka ihop ordentligt och smaka av! Häll på lite dill också. När du är nöjd med smaken (jag saltar och pepprar ganska friskt) sänker du värmen och lägger i laxtärningar, jag hade cirka 600 gram idag. Ta så mycket du vill, blanda med annan fisk/musslor eller vadsomhelst du tycker om. Till gjorde jag en fetaostcreme på olivolja, 1 pkt fetaost och svartpeppar som man joxar ihop. Tycker om kombinationen fetaost-lax :-) Skalade räkor och färskt bröd är gott till! Och kom ihåg att det inte är så noga med måtten, smaka av och känn efter när det är gott :-) Klart att ätas på typ 30 min från första kylskåpsöppningen!

Hoppas ni inte halkat omkull i halkan, var rädd om lårhalsar, armbågar och bakhuvuden :-) Puss & kram!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: