Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Slurp!

Kategori: Allmänt

Jodå, det blev gott :-) Inte bara gott, sjukt gott! Gjorde hasselbackspotatis efter lite hittepå, jag smälte ihop smör, rosmarin, timjan, salt och peppar i en kastrull



Och slungade runt potatisen i det. Körde i ugnen cirka 30 min på 200 grader (hade små potatisar) tills de var mjuka. Ös några gånger med smöret under tiden. Sen gjorde jag en sås på:
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
2,5 dl sherry
1,5 msk kalvfond
1,5 msk färsk salvia (ta nån msk torkad om du inte har färsk)
3 dl vispgrädde
1 tsk honung
0,5 msk balsamvinäger
Salt & peppar
Finhacka löken och fräs mjukt i lite smör. Pressa ner vitlöken och låt det bli blankt. Häll på sherry, grädde, fond & salvia. Låt det koka ihop nån kvart och häll sen i honungen och vinägern. Smaka av med salt och peppar. Vi hittade lammentrecote på Ica till bra pris, ta vilket kött ni vill. Jag körde min till 58 grader på 100 graders ugnsvärme, låt den sen vila i folie 10 minuter. S. gjorde också iordning sparris med flingsalt och olivolja till :-)

Alltså det här var så jäkla gott!!! Prova det när ni kan :-) Nu ska vi kolla på en till film och befinna oss i lite matkoma :-) Hoppas ni alla har en skön lördagskväll! Puss & kram!

Kommentarer

  • Pappa Stefan säger:

    Låter väl värt att provsmaka. Förstår att det var gott med lamm, jag skulle haft såsen igår till kronhjortsrostbiffen ☺. Ha en fortsatt skön kväll i paltkomasoffan☺Kram

    2013-12-07 | 20:33:48
  • Pernilla säger:

    😋😋😋😋

    2013-12-07 | 22:26:10

Kommentera inlägget här: