Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Smarrig räkpasta

Kategori: Allmänt

Hej igen! :) Nu har S. gjort dagens goda gärning i förrådet och börjat styra upp ALL SKIT vi har därinne... Usch vad man samlar på sig!
Stora malm-byrån till vänster ska vi inte ha kvar så om någon vill ha är det bara att hämta - it's free! Tänkte ni skulle få receptet på räkpastan vi gjorde igår, den blev jättegod :) Knäppte massa fina bilder på när jag gjorde fonden på räkskal innan jag upptäcker att minneskortet sitter kvar i datorn *airhead*. Men iaf: när ni skalat räkorna (cirka 500 gram) lägger ni räkskalen i en kastrull och fräser i lite olivolja. Häll på knappt 1 dl vatten, 2-3 msk tomatpuré och typ 1 dl sherry (kan uteslutas). Koka ihop så det är lite simmigt liksom, cirka 5-10 minuter. Häll av i ett durkslag och ställ åt sidan. Sen kan jag visa bilder :) Hacka 2 schalottenlökar, 2 vitlöksklyftor och 3 chilifrukter (ta mer eller mindre beroende på hur förkyld du är ;)) Men var inte för feg, det tappar mycket smak i värmen. Fräs runt i en panna med olivolja nån minut
Häll på 1-2 dl vitt vin och fräs runt. Häll på fonden
Koka ihop, häll på 2,5 dl grädde och riv i citronskal av 1 citron + saften. Salta och smaka av. Häll på persilja, cirka 1/4 dl. Koka pasta under tiden såsen sätter sig, lägg sen ner räkorna när pastan är färdig och låt de bli varma
Lägg och upp hyvla över parmesan (jag vet att det "inte ska vara till skaldjur" men det skiter jag i för det är gott) och sen är det bara att hugga in :)
En baguettebit att suga upp såsen med är S. tips till allmänheten :) Och som alltid när mina recept ligger här så är det lite höftning, ni får smaka er fram... Ha en skön söndagskväll, börjar väl bli dags att tänka på mat här hemma igen ;) Puss & kram!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: