Voxxela

Husbygge - 192 kvm i lösvirke & allmänt being me!

Friterade kärleksrullar

Kategori: Allmänt

Godmorgon i höstdiset! Eller det är det iaf här, ni kanske har sol? :) Jag somnade som en stock 21:12 i soffan igårkväll och S. somnade strax innan mig så vi var vakna redan vi 7-tiden här på bygget... På en lördag! Ska strax få fikabesök av M. som kommer hit med barnen, hade tänkt hinna baka bullar denna kanelbullens dag men riktigt så mycket tid har jag inte haft ;) Men ni ska få recept på ett tilltugg som jag gjorde igår kväll! Namnet fick bli så eftersom S. satt och kollade efter film medans jag höll på och jag tyckte han sa "kärleksrullar" och syftade på blomkålen som jag höll på med, men det han egentligen sa var "det verkar vara en kärleksrulle" och syftade såklart på en trailer han höll på att kolla på...! Men namnet var ju fint så det fick helt enkelt heta det - friterade kärleksrullar :D Som alltså är friterad blomkål :) Koka helt enkelt ett blomkålshuvud delat i mindre bitar tills det är nästan mosigt. Blanda ihop ett ägg med salt och peppar, nån dl parmesanost, någon näve persilja (jag använder fryst) och nån dl ströbröd. Ni får höfta ihop tills ni tycker konsistensen är bra, ska vara som en köttbullesmet. Droppa i lite tryfffelolja (om man gillar det, annars skippar du det) och mosa ihop allt med gaffel. Låt den svalna lite. Hetta upp frityr eller matolja i en panna eller kastrull och låt det bli varmt. Forma smeten till små "ägg" med två skedar
Och lägg ner försiktigt :) Jag har t.o.m en tidning bakom mot kaklet när jag steker eller friterar - bara som extra skydd :) Låt de bli gyllenbruna och sen får de rinna av på hushållspapper. Ett normalstort blomkålshuvud räcker till ungefär 10-12 rullar.
SUPERGOTT!!!!! Vi åt de bara rakt upp och ner, S. hade lite sweet chili på sina och tyckte det var gott, jag nöjde mig med naturella :) Kan tänka mig att de är goda till fisk på nåt sätt, får se om  jag svänger ihop nåt någon dag... Nu ska jag ta fram barnstolen till fialotta och slå på kaffet! Hoppas ni får en fin lördag :) Puss & kram!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: